25 let pojištění odpovědnosti skippera!


autor: Wolfgang Gemünd | 29. července 2020
Zakladatel a generální ředitel Yacht-Pool, Dr. Friedrich Schöchl, v rozhovoru pro Ocean7 osobně říká, jak se to všechno začalo a co vedlo k mezinárodnímu úspěchu.
Dr. Schöchl, jste vynálezcem komplexního pojištění s pokrytím všech rizik, pojištění odpovědnosti skippera lodi, pojištění chartrového depozitu a mnoha dalších koncepcí krytí specifických rizik Skipper lodí. A už několik let je označení „Checked & Trusted“ od Yacht-Pool vnímána mnohými chartrovými agenturami a chartrovými operátory. Jaká zpráva je s ní spojena, jak ji může pronajímatel lodi chápat?
Friedrich Schöchl: Kromě velmi vážného pozadí existuje i nezapomenutelný příběh. Bylo to před 25 lety, když známá chartrová společnost náhle zkrachovala ze dne na den. Zjistil jsem, že tisíce skipperů o tom nevědělo, protože byly bez pojištění odpovědnosti a protože charterová společnost nezaplatila pojistné, které mělo být dávno zaplaceno. Bohužel, stovky skipperů a členůposádky, kteří ještě charter nezačaly, tehdy ztratili své depozity.
Tento případ nebyl ojedinělý a je jen jedním z příkladů, proč se nemůže skipper spoléhat na skutečnost, že jeho neomezenou osobní odpovědnost pokrývá pojistitel chartrové společnosti. Tento případ byl důvodem rozvoje pojištění odpovědnosti skippera a druhým zdrojem poznatků, že zálohové platby za charter se často poskytují v dobré víře půl roku nebo více před plavbou a bez sebemenší znalosti o spolehlivosti chartrové agentury nebo společnosti – které v případě bankrotu strkají hlavy do písku.
Toto riziko je pro skippery nyní větší než kdykoli předtím: chartrové „společnosti“ sestávající z jednoho člověka se objevují všude, rychle se vytvářejí barevné webové stránky s mnoha přísliby a možná i ti, kteří se v posledních letech pohybovaly na chartrovém trhu, se najednou mohou ztratit ve „vířivce“ Corona krize. Riziko, které nájemce nemůže nijak předvídat! Proto jsem v tomto čase vypracoval „Yacht Pool Security certifikát“.
Jak je známo, námořníci jsou vázáni tradicí. Jak v této době přijali tyto inovace?
Skepticky a váhavě. A to bylo pochopitelné, protože jsem přišel na řešení problému, ale s výjimkou těch, kterých se uvedený příklad přímo týká, zbylé tisíce skipperů a ještě větší počet námořníků netušili o stávajícím problému a souvisejících rizicích. Pokud pak přijdete s řešením problému, ale de facto celý trh tyto problémy vůbec nevnímá a cítí, že s tím není žádný problém, rychle se stanete osamělým volajícím v poušti.
Trvalo to roky a jen kvůli dramatickým zveřejněným případem odpovědnosti se postupně objevilo povědomí o problému a následně pojištění odpovědnosti skippera. I když se dnes – po 25 letech – pojištění odpovědnosti skippera pro většinu skipperů stalo samozřejmostí, mnoho z nich si vůbec neuvědomuje skutečný rozsah své osobní odpovědnosti.
Ztráta depozitu je dalším tématem a pravděpodobně vedla k poměrně silnému povědomí o problému, zejména v současné situaci …
Ano, jak již bylo zmíněno, tento obecný problém vždy existoval. V 90. letech 20. století se proto pro cestovní kanceláře zavedlo povinné pojištění cestovních balíků. V případě individuálních zájezdů a nájemních smluv, jak je to v případě charteru, stále neexistuje povinnost ochrany před bankrotem – velké množství nájemců o tom neví! Riziko ztráty depozitu však bylo a je stejné pro skippera a jeho posádku.
Z tohoto důvodu jsem na začátku 21. století vyvinul „Yacht-Pool Security certifikát“, který vycházel z bezpečnostního osvědčení provozovatelů zájezdů, ale byl zásadně odlišný. Protože došlo k zásadnímu rozdílu v bezpečnostním certifikátu pro zájezdy s mimořádným významem pro pronajímatele a celé odvětví: Bezpečnostní certifikáty jsme nevydali paušálně, ale pouze pro chartrové společnosti, které byly ochotny zveřejnit svou hospodářskou situaci a samy o sobě musí být neustále kontrolovány každoročním předkládáním svých rozvah . To výrazně snížilo riziko bankrotu pro nás a naše zákazníky. Ale zcela tomu nezabránilo – s bankrotem společnosti BluBalu jsme dostali první lekci.
Více než 700 charterových posádek přišlo o peníze, ale mohli si vydechnout, když zjistili, že jsou chráněni „Yacht-Pool Security certifikátem“. Celková škoda, kterou jsme obětem zaplatili do dvou týdnů, byla těsně pod milionem eur. Když jsme se poučili z této škody, výrazně jsme zpřísnily naše požadavky na úvěrovou způsobilost a omezily výběr společností pro tuto záruku, které jsme převzali pro pronajímatele, na příkladné společnosti.
Logo „Yacht-Pool Payment Guarantee“, které bylo v té době známé, v posledních letech muselo uvolnit cestu novému logu „Checked & Trusted“. Kde je rozdíl?
Tato pečeť kvality byla vytvořena z velmi zábavné části tohoto příběhu, ale nakonec s velmi vážnými důsledky. Před několika lety jsem dostal hovor od rozzlobeného zákazníka, který naléhavě chtěl mluvit s šéfem osobně a byl jsem rozhořčeně informován, že byl velmi nespokojen s Yacht-Pool a určitě by uzavřel své další pojištění s konkurencí. Když jsem se zeptal, co jsme vlastně udělali špatně, stěžoval si, že loď, kterou převzal v Karibiku, byla taková špinavá, jakou by od chartrové společnosti, která má zaručeno logo Yacht Pool, nečekal. Pomalu jsem pochopil – a odpověděl jsem mu, že se cítím velmi poctěn tím, že věří, že dokážeme udržet lodě čisté po celém světě. Ale neslíbili jsme to, ani to nedokážeme.
Vnitřně jsme se smáli na této zábavné události, ale pak přišlo na vážné myšlenky. Co nám tento zákazník vlastně řekl? Jednoduše nám řekl, co má v hlavě. Zaznamenali jsme si: toto je náš obraz, toto je očekávání, které si tento skipper spojí s názvem Yacht-Pool! A pokud si to takto myslí jeden skipper, dá se předpokládat, že si to budou myslet i ostatní! Potom nám už nebylo do smíchu, ale museli jsme přemýšlet o tom, jak žít podle tohoto obrazu.
Výsledkem je, že jsme zvýšili naše požadavky na společnosti, které chtěly ukázat naše logo daleko za hranicí úvěrové kontroly. Kromě přiměřeného ratingu nyní sledujeme a hodnotíme stejně celou škálu služeb a obchodního chování. Tyto zahrnují např. problémy s depozity nebo s dobrým úmyslem při změně rezervace v současné situaci a obecně se stavem lodí a – jak to všechno začalo – i „čistotě“ lodí. Důraz na hygienická opatření je nyní důsledkem současné situace.
S tímto vědomím jsme také změnili vzhled a poselství této rozšířené pečeti kvality s naším certifikovaným partnerem „Checked & Trusted“, který se z uvedených důvodů vyvinul v posledních letech na důležitou pomoc při orientaci pro velitele lodí.
Určitě jste si všimli, že na trhu existují další podobné pečeti?
Ano, samozřejmě, že to tak je. Úsilí konkurentů však zdůrazňuje naše nápady! Nemyslím si, že v oblasti ochrany zákazníků v charterové oblasti existují inovace, které jsme ještě nevyvinuly. Skoro všechny naše inovace, které jsme navrhli a uvedli na trh v oblasti jachet a charterových služeb, se zkopírovali dříve nebo později.
Pokud však jde o naši pečeť kvality, neznám nikoho, kdo stejně jako my dělá každý rok komplexní práci při získávání ekonomických údajů od domácích a zahraničních chartrových společností – a nebojí se věnovat čas na jejich přezkoumání a hodnocení. Protože přenos těchto údajů je mimořádně citlivý, je nezbytným předpokladem vynikající vztah důvěry. Proto jsem si jist, že tyto údaje by se neměly dát do rukou každému.