Jachti globálně, rezervuj lokálně!


Vypadalo to příliš dobře, aby to bylo dlouhodobě udržitelné. Mezinárodně působící online chartrová agentura Zizoo ohlásila nedávno krach. Množství klientů může přijít o své zálohy. V souvislosti s tímto případem je třeba se na některá fakta podívat v širších souvislostech. Především ceny, které nemohou dlouhodobě pokrýt náklady společností, mohou vést v konečném důsledku k problémům. Platí to pro online poskytovatele chartru i charterové společnosti. Ceny a podmínky pronájmu lodí v nabídkách agentur by na základě standardních smluv s poskytovateli chartru měly být v principu velmi podobné. Výrazně nižší ceny v nabídkách agentur za stejnou loď, nebo stejnou loď s extra výhodnými bonusy, je třeba vnímat opatrně. Podezřele levnější nabídky, či nabídky s doplňky chartru („extras“), které nabízí některá agentura dlouhodobě k nájmům bezplatně jsou navíc často v rozporu se smluvními podmínkami od poskytovatelů chartru, které se agentura zavázala plnit.

Máme řadu zkušeností a to nejen v případě Zizoo, kde byly lodě zaplaceny, ale nebyly následně rezervovány agenturou a zákazník musel náklady na charter podruhé zaplatit na místě, pokud náhodou byla loď stále k dispozici, případně se chartu vzdát. Nebo v lepším případě doplatit za „bezplatný bonus“ který společnost propagovala (např. pomocní motor), protože dodavatel neposkytl agentuře žádný bezplatný bonus a ani ze strany agentury nebyl zaplacen.

Možná si ještě vzpomínáte na velkolepou prezentaci, dumpingové ceny a rychlý pád mezinárodně působící charterové agentury BluBalu. O peníze tehdy přišlo několik stovek jejich přímých klientů i jejich subagentur. (Pro mnohé z nich to naštěstí dopadlo dobře, díky pojištění insolventnosti YACHT-POOL.)

Jachtařům proto můžeme jen poradit, aby se nenechali oslnit velkolepou reklamou a nabídkami 25 000, či dokonce 40 000 jachet s extra výhodnými nabídkami a bonusy pro klienta. Může jít dokonce i o nabídky od fiktivních společností, jak jsme opakovaně zjistili.

Bohužel ani portály s pěknými recenzemi často nejsou skutečným pomocníkem. Recenze jsou obvykle nejprve dobré. Když společnosti přijdou do problémů, recenze se najednou zhorší – ale tehdy je už většinou pozdě! Opatrnost je namístě i tehdy, když loď, na kterou již máte vytvořenou opci se najednou objeví jako „volná“ – za super cenu od jiné – online agentury. Velmi pochybná obchodní praktika, která by měla být vážným varováním pro každého skippera!

Hlubší problém je ve všech těchto případech s investory online agentur, kterým iniciátoři předkládají vize fantastických možností zisku, s přirovnáními ke gigantům jako je Airbnb,

Uber či známým online platformám pro rezervaci hotelů. Samozřejmě, podle jejich logiky „podnikání“ je třeba předem akceptovat velké ztráty, aby bylo dosaženo růstu a získal zásadní podíl na trhu. V této fázi lze nic netušícím investorům ztráty prezentovat jako budoucí zisky. Je však jen otázkou času, kdy realita doběhne jejich kalkulace. Investoři v této oblasti často projevují pro zasvěcené až nepochopitelný optimismus, který do velké míry souvisí i s pozadím investice, která se točí kolem takových snových věcí, jako je plachtění a jachting.

Často i samotní investoři mají vztah k plachtění. Pokud však investoři neudělají jasnou hranici mezi hobby a byznysem, mohou přijít o své peníze.

Dalším problémem je, že v důsledku těchto nepromyšlených investic enormně trpí dlouholetě fungující společnosti, které své výdaje financují z reálných příjmů, které jsou pro některé startupy s vydatnými prostředky od investorů jen kapesným.

Ne vždy se problémy takto fungujících společností dostanou do tisku, protože k likvidacím dochází v tichosti, společnosti se pak prodávají novému investorovi za výhodnou cenu, který se například zajímá o adresy zákazníka, aby pokračoval v podnikání pod jiným obchodním názvem.

Podniky, kde se aktiva a pasiva dlouhodobě neshodují, vždy škodí všem. Klientům, konkurenčním agenturám, provozovatelům chartru i celému charter trhu, který takto nefunguje na zdravých základech a dlouhodobě se deformuje.

Společnost Yacht-Pool byla vždy považována za ochránce tradičních agentur, které poskytují služby zákazníkům. Online agentury, které nesplňovaly naše požadavky na férové podnikání, nikdy nezískaly naši pečeť kvality a také jsme odmítli poskytovat jejich klientům naše charterové pojištění. V těchto případech jsme se raději vzdali podnikání, ačkoli. víme, že naši konkurenti to vnímají uvolněněji. Yacht-Pool proto doporučuje:

„Sail Global, Book Local“. Jachtěte po celém světě, ale rezervujte si charter lokálně, u ověřených dodavatelů a agentur kterým důvěřujete.

Dr. Friedrich Schöchl

YACHT-POOL