Je skipper OPRAVDU vždy VINEN za škody na lodi ?


Následující článek je příkladem jedné z mnoha situací, kdy je depozit skippera neoprávněně zadržen, protože škody nastaly z důvodu zanedbání údržby či konstrukční chybou.

Je skipper principiálně zodpovědný za všechny škody vzniklé v průběhu charteru? Za škody zapříčiněné nedostatečnou údržbou či výrobní vadou jsou zodpovědné charterové společnosti. Je to součástí rizika poskytovatele chartra vyplývajícího z provozu chartra. Samotný skipper (a jeho posádka) je zodpovědný za škodu, která vznikla výlučně jejich zaviněním na jimi chartované lodi. Rovněž skipper není zodpovědný za škodu způsobenou přírodními silami jako například poškození elektroniky po zásahu bleskem. Tyto informace by měl mít každý skipper při přebírání lodi.

Jaká je skutečnost? Mnoho charterových společností má v tomto případě jiný pohled na věci. Předpokládají, že plavidlo musí být vráceno ve stejném stavu, v jakém ho klient převzal a více méně jasně to stanoví i podmínky ve smlouvě. Ovšem není to docela tak. Tento názor potvrdil i rakouský soudní dvůr, když se charterová společnost rozhodla soudit se skipperem a jeho posádkou poté, co se při plavbě genoa dotkla radaru namontovaného na stěžni a zapříčinila jeho pád na palubu. Naštěstí nedošlo k újmě na zdraví žádného člena posádky. Ve finálním verdiktu soud informoval dotyčnou společnost, že klauzule v charterové dohodě, která stanoví, že loď musí být vrácena ve stejném stavu, v jakém byla předána, jasně znevýhodňuje klienta. Ten se zavazuje byť zodpovědným za něco, co přesahuje jeho kompetence. Taková klauzule ve všeobecných podmínkách charterových společností (která se vyskytuje v podmínkách běžně) je tedy neplatná.

Následující příklad je dokonce ještě dramatičtější: Skipper M., uznávaný profesionální skipper s více než 50 000 mílemi se rozhodl v přístavu Puerto de la Resting na El Hiero udělat rutinní prohlídku lodi (Dufour 560) a jeho nález byl překvapivý! Upevňovací šroub předního stehu byl proříznut a zlomen a sotva držel na místě. Při nejmenší změně zátěže by mohlo dojít k uvolnění a pádu stěžně. Zanedbání údržby je v tomto případě jasně patrné. Šroub byl zkorodován, za což nemůže nést zodpovědnost posádka ani skipper. YACHT – POOL pomohl skipperovi pod hrozbou soudního procesu s charter společností, aby vrátila skipperovi kauci, protože nemohl být zodpovědný za špatný technický stav lodi.

Může charterová společnost uvést v charter smlouvě podmínky, které jsou jednostranně výhodné/nevýhodné? Platí pravidlo: obecné – opakující se standardní smlouvy, jako je například charterová smlouva, musí být v souladu s platnými zákony.

Není to ale příliš komplikované obrátit se v tomto případě na zahraniční soud? Je dobré, když charterový klient a společnost sídlí v jedné zemi a jejich proces může proběhnout u domácího soudu. Běžně se ale stává, že se jedná o zahraniční společnost, což věci mírně komplikuje. Pravidla ochrany evropských spotřebitelů stanoví, že soukromý skipper má právo na proces v rodné zemi, v případě, že spotřebitel stejně jako charteová společnost jsou původem ze země EU.

Je takové chování běžné v charterovém průmyslu?

Abychom byli objektivní, je třeba přiznat, že takové společnosti lze nalézt v každém odvětví. Nelze tedy dělat obecné závěry. Na druhé straně, po evidenci tisíců stěžností musíme smutně konstatovat, že podobné postupy nejsou v některých charterových společnostech ničím neobvyklým.

Může skipper udělat něco, aby minimalizoval riziko? Mnozí skipperi mají znalosti o tomto problému a ptáte se: „Máte k dispozici černou listinu těchto společností?“ Postupy těchto společností evidujeme. Tyto společnosti určitě nenájdete na seznamu námi „prověřených a doporučených“ charter společností.

Charterové společnosti, za jejichž finanční bezpečnost ručíme a se kterými spojujeme naše jméno, mohou být rozpoznány na základě známky kvality: „CHECKED & TRUSTED by YACHT-POOL“. Každá charterová společnost, “fleet operator” má stejné právo požádat o udělení známky, přičemž není podmínkou aby lodě dané společnosti byly pojisteny v YACHT-POOL. V současnosti již mnozí zákazníci postupují při výběru charter lodi právě podle tohoto kritéria.

Yacht-Pool v ochraně jachtařů jde ještě dál. Běžné charter smlouvy obsahují množství sporných, či dokonce nebezpečných klauzulí, založených spíše na špekulacích než na férovosti a vzájemné důvěře. 0bčas zahrnují “soukromé dohody”, výhodné pro tvůrce podmínek, které však nejsou pokryty pojištěním. Z tohoto důvodu vytvořil YACHT-POOL „International Terms & Conditions“ of Charter Fairtrag, které jsou stejné a fér pro charterové společnosti, jakož i pro zákazníky. Je možné je zdarma stáhnout a používat v kterémkoli charteru – relevantním jazyce (www.charterfairtrag.de).

Přibližně 30 předních charterových společností již využívá tento produkt a nové stále přibývají. Hodnota charterových lodí neustále stoupá stejně tak i jejich technické vybavení, s tím narůstá i hodnota škod. Rozumní skipperi by nikdy neměli slepě podepsat charterový kontrakt, ale naopak trvat na charter podmínkách YACHT-POOLu. Tímto způsobem nejsnáze předejdete dohadům, co se skrývá ve vaší charter smlouvě a možná i zbytečným soudním procesům.

zdroj : www. yacht-pool.sk